Kroz igru, deca stiču i razvijaju različite sposobnosti.Dečije igračke ne služe samo za zabavu već su se čak, odavnina, koristile kao sredstva za pripremu dece za život. Pre smo imali različite verzije oruđa i oružja a sad imamo ogroman izbor igračaka sa različitom svrhom.
Igračke su za decu prozor u svet oko njih, pa je veoma važno da se pravilnim odabirom igračke detetu pomogne da se što bolje pripremi za učenje i sazrevanje. Dobre igračke podstiču razvoj deteta na svaki način. One imaju tri funkcije: podstiču razvijanje i proširivanje sposobnosti na trenutnom nivou razvoja, omogućavaju zadovoljenje potreba iz dotadašnjeg razvoja i podstiču napredak i dalji razvoj deteta.
Prednosti igranja sa igračkama
1.Razvoj fizičke spretnosti
Ljuljaške, lopte, zmajevi, konopci za preskakanje, kolica za lutke i druge igračke koje se vuku i guraju, tricikli i trotineti, konjići na ljuljanje i ostale igračke koje podstiču fizičku aktivnost, pomažu deci da razviju snagu, vežbaju ravnotežu i stiču spretnost. Igrajući se sa ovakvim igračkama, dete stiče veštine čulne kontrole kretanja, koordinacije krupnih mišićnih grupa, i usavršava prilagođavanje zahtevima prostora i vremena i objekata raspoređenih u njima.
2.Razvoj moždanih vijuga i matematičkog koncepta
Kocke i igračke sa kojima se gradi, koje se slažu ili uklapaju, podstiču razmišljanje o matematičkim konceptima, kao što su manje i više, brojevi, razlomci, klasifikacija, pojam redosleda, geometrijski oblici, prostorni odnosi, skupovi. U matematičke igračke spadaju i one koje se nižu i ređaju na osnovu nekog kriterijuma kao što je boja ili oblik.
3.Stvaranje naučnog pogleda na svet
Deca uz pomoć igračaka otkrivaju osobine stvari i pojava, kao što je kotrljanje automobilčića ili odskakivanje lopte. Igranje sa koficama i lopaticama u pesku ili u vodi razvijaju istraživački duh i predstavljaju prve dečije naučne eksperimente kroz koje se deca upoznaju sa osobinama materijala, funkcionisanjem mehanizma uzorka i posledica itd. Za stariju decu podsticajni su naučnički kompleti za eksperimentisanje u kućnim uslovima.
4.Razvoj fine motorike
Fina motorika je veština pravljena preciznih malih pokreta prstiju i razvija se kada dete rukuje sitnim igračkama koje se međusobno uklapaju ili ubacuju jedne u druge, uz zadržavanje dobre koordinacije između prstiju i oka. Veoma je važna za razvoj intelektualnih sposobnosti i odlična osnova za školu, naročito za pisanje.
5.Razvoj društvenosti
Igračke koje deci omogućavaju da postanu neko drugi – igrajući uloge, razvijaju društvene veštine i pomažu deci da dublje razumeju sebe i stupaju u kontakte sa vršnjacima. Kroz igranje uloga deca se oslobađaju nakupljenih emocija i uče njihovom kontrolisanju. Društvene igre kao što su “Ne ljuti se čoveče” ili domine, zauzimaju značajno mesto u predškolskom peridu, kada uče decu čekanju na red i savladavanju besa usled neuspeha, a time i dobroj saradnji sa drugima.
6.Razvoj verbalnih sposobnosti
Kocke sa slovima, magnetne table sa slovima, slovarice i slikovnice uvode mališane u svet slova i reči. Naročito je podsticajno svakodnevno čitanje detetu, koje ne treba da prestane onda kada dete nauči da čita i samo. Čitanje je važan oblik govorno-jezičke stimulacije, a slušajući bajke, priče i pesmice dete obogaćuje rečnik i uči gramatiku mnogo lakše nego kroz suvoparna pravila i definicije.geometrijske igracke
7.Razvoj logičkog rasuđivanja
Mozgalice, slagalice i druge logičke igre podstiču misaone procese i razvijaju kognitivne sposobnosti i veštine rešavanja problema. Odlične su za vežbanje koncentracije i istrajnosti. Igračke zahvaljujući kojima se razvija inteligencija i deca uče su i didaktičke igračke, jednostavni mehanizmi koji se sastavljaju, igre sa pitanjima i odgovorima, igre koje zahtevaju zapažanje, pamćenje i razmišljanje kao i otkrivanje zakonitosti.
8.Razvoj empatije
Igranje sa lutkicama detetu omogućava da se uživi u ulogu onoga ko brine o drugom, razvijajući empatiju i odgovornost i pripremajući se za ulogu roditelja koja ga očekuje u odraslom dobu.Deca koja brinu o svojim lukama i plišanim životinjama uče da vole druga bića, bez obrzira na to koliko se razlikuju od njih. Bebe, lutke i plišane životinje nisu namenjene samo devojčicama, jer je i za dečake važno da razijaju kod sebe ove osobine.
9.Razvoj kreativnosti
Slikanje, crtanje i oblikovanje od plastelina i gline omogućavaju detetu da dvodimenzionalno i trodimenzionalno predstavlja predmete, bića ili pojave iz okruženja ili iz svoje mašte. Bojice,flomasteri, setovi perli za nizanje, graditeljski pribor i kolaž papir su igračke za podsticanje vizuelne kreativnosti, dok muzičke igračke detetu pružaju mogućnost da razvija sopstveni sluh i muzikalnost. Kreativnost podstiču i igračke koje detetu pružaju mogućnost da pronađe nove i originalne načine njihove upotrebe, uklapanja i kombinovanja.
10.Razvoj samostalnosti
Igračke koje detetu pomažu da savlada svakodnevne radnje poput vezivanja i odvezivanja, zatvaranja i otvaranja, otkopčavanja i zakopčavanja čine ga samostalnijim i time povećavaju njegovo samopouzdanje. Samostalnost podstiču i igračke koje dete uče gledanju na sat, a sigurnost u novim i nepoznatim situacijama pružaju i plišane igračke za koje se deca emotivno vezuju.