Kako najbolje odabrati igračku za dete?
Kako najbolje odabrati igračku za dete?
Hajde da se igramo!
25.10.2022.

Kako najbolje odabrati igračku za dete?

Ispravan izbor igračke izuzetno je važan jer će umnogome odrediti način na koji će dete sticati neka znanje i veštine. Igra je najvažniji metod učenja. Igrajući se deca se razvijaju, otkrivaju, uče da komuniciraju i razumeju svet oko sebe. Igračka treba da je prilagođena uzrastu deteta kako bi mu omogućila učenje i istraživanje. Potrudite se da kupite igračke sa oznakom CE jer navedena oznaka predstavlja garanciju da je igračka proizvedena u skladu sa evropskim standardima i normama. Pridržavajte se uputstva o dobu deteta kojem je igračka prilagođena jer igračke na kojima je naznačeno da npr. nisu za decu mlađu od tri godine, sadrže sitne delove koji predstavljaju opasnost od gušenja.

 

Nije preporučljivo da kupujete previše napredne igračke za doba deteta. Ako npr. detetu od 3 godine kupite igračku koja ima oznaku 6 godina, igračka bi mogla da postane izvor frustracije za dete, umesto da uživa u igri. Deca kroz igru razvijaju motoričke sposobnosti, pa nabavite i krupnije i sitnije igračke kako bi se razvila podjednako i gruba i fina motorika.
Igračke pomažu deci da razviju motoričke, socijalne, komunikacione i druge veštine. Pri izboru takođe treba voditi računa o tome da su sve vrste igračaka podjednako zastupljene kako bi dete imalo priliku da se razvija u svim pravcima.
 
Prilikom izbora igračaka je potrebno voditi računa o:
 
  • Različitosti oblika, veličine i boja
  • Mekoći materijala igračke (neopphodno je da budu baš mekane)
  • Postavci igračke. Jako je bitno da dete u najranijem periodu oseti značenje pokreta kroz npr. pružanje ruku da dosegne igračku 
  • „Zvučnosti“ kada se pokrenu, kako bi dete fiksiralo pogled i određivalo sluhom izvor zvuka, a odlične su i one koje imaju lepu medoliju, tišeg zvučnog intenziteta (da šuškaju). Glasne igračke u ranom periodu razvoja novorođenčeta mogu da štete njegovim razvojnim sposobnostima.
 
Funkcionalnost
Savremena istraživanja pokazuju da ljudi najmanje poznaju funkcionalnost igračaka jer u lancu proizvodnje rade stručni timovi koji su zaduženi za oblikovanje igračaka prema dečjem uzrastu, a posebno se vodi računa o njihovoj nameni.
 
Učenje 
Poštujući zakonomernost rasta i razvoja deteta od njegovog rođenja, pravilno odabiranje igračaka ima važnu ulogu u tim procesima jer svaka igračka ima svoju funkciju i mesto u procesima učenja.
 
Razvoj
Oko drugog meseca života treba polako uvoditi male, mekane plišane igračke, kako bi se kod deteta razvilo razlikovanje osećaja dodira, kao i osnovnih emocija.
 
U nešto kasnijem periodu, treba uvoditi puno gumenih igračaka, posebno one koje proizvode zvuke, zatim one koje se stavljaju u kadicu za kupanje, pa one koje dete može da stavlja u usta. Veoma su važne i igračke koje dete baca kada se uspravi, pre perioda prohodavanja. Poželjno je da su različitih oblika i boja. Dete će da prati pogledom svaku igračku koja se kotrlja i poskakuje. Može da bude i zvučna.
 
Kada dete prohoda, pa sve do druge godine života, pri izboru igračaka najveći akcenat treba stavljati na one koje se kotrljaju i koje imaju kanap, kako bi dete moglo da ih vuče. Mogu da budu različite po formi, veličini i boji. Dobre su one od prirodnog materijala - kao što je drvo, ali i plastične. Zatim igračke koje pri pokretanju prave razne zvukove, pa one koje mogu da se rastave i sastave. Mogu da budu sa različitim elementima koji se ubacuju, ili elementima koji u izgradnji predmeta treba da poprime oblik "kule" ili "kuće". Funkcionalnost ovakvih igračaka se ogleda u razvoju motorne spretnosti (dete se okreće, savija, čučne, nešto namešta ili slaže i sl.), posebno finog hvatanja prstima, ali i u uspešnom kognitivnom (saznajnom) razvoju.
 
Za  celokupan kognitivni razvoj deteta, od treće godine života pa nadalje, postaju važne sve vrste kocki, različitih oblika i formi. Dete postaje pravi „garditelj“  i najveći deo vremena je u stanju da provede sa kockama. Ostale vrste igračaka mogu da mu privuku pažnju, ali na mnogo kraće vreme. Kocke najmanjih dimenzija po funkcionalnosti predstavljaju dobar trening za buduće pisanje. Takođe vežbaju  pažnju, razvijaju socijalni aspekt, sa obzirom na to da više dece može da radi na istom zadatku, podstiču motiv za postignućem jer dete realizuje svoju mentalnu predstavu nekog predmeta koje je videlo ili zamislilo, razvijaju maštu i kreativnost.
 
Igračke kao što su razne vrste lutaka i pratećih predmeta za imitaciju uloga,  automobili, uopšte motorna vozila i slično... postaju aktuelni tek oko pete godine života. Devojčice se najbolje i najduže igraju sa lutkama, imitirajući razne uloge - ali to čine tek oko sedme godine, za šta je zaslužan kompletan govorno- jezički razvoj, kada su misaone operacije oblikovane i kada mogu da izraze brojne opažene situacije iz života. Dečaci u tom periodu traže složenije mehaničke igračke, da bi po istom principu imitirali razne takmičarske i društvene situacije.
 
Neophodno je da se uvek razgovara i dogovara sa detetom kada se kupuju nove igračke. Roditelji treba da znaju zašto njihovo dete želi određenu igračku, jer motive za kupovinu uglavnom treba da određuju pravi dečji razlozi. Tako roditelji mogu na najbolji način da prate razvoj deteta, pošto mogu da prate aktivnosti kojima se ono bavilo.
 
Postoje četiri grupe igračaka određene na osnovu veština koje razvijaju kod dece:
 
Igračke koje razvijaju razumevanje sveta koje okružuje dete:
  • plastelin ili glina za decu
  • patkice, brodići i druge igračke za kupanje
  • zvečke
  • dečije ogradice sa različitim predmetima za igru
  • igračke za grickanje
  • igračke koje se slažu jedna u drugu (prsteni, plastične čaše...)
 
Igračke koje razvijaju motoričke sposobnosti:
  • tricikl (na guranje ili pedale, u zavisnosti od doba deteta)
  • igračke koje dete može da vuče za sobom
  • igračke koje se slažu jedna u drugu (prsteni, plastične čaše...)
  • sve vrste slagalica
  • lopta
Igračke koje razvijaju socijalne veštine:
  • lutke i plišane igračke
  • predmeti iz domaćinstva (po mogućnosti plastični)
  • slikovnice
  • lutke i predmeti za lutkarske predstave
  • odeća za kostimiranje (ili možda mamina stara haljina)
 
Igračke koje razvijaju komunikacijske veštine:
  • slikovnice
  • muzički instrumenti
  • druge muzičke igračke
  • plastične i gumene životinje
  • telefon ili moblni igračka
  • slikovnice
  • lutke i predmeti za lutkarske predstave
  • odeća za kostimiranje (ili možda mamina stara haljina) 
 
Igračke koje razvijaju komunikacione veštine:
  • slikovnice
  • muzički instrumenti
  • druge muzičke igračke
  • plastične i gumene životinje
  • telefon ili moblni igračka

POVEZANI PROIZVODI

Sačuvano u omiljne
Play-Doh B3404
Učimo boje i oblike! Play-Doh plasetlin set BOJE I OBLICI idealan je za najmlađu popul...
Motivišuće
Kreativno
Prilagođeno uzrastu
2.099,00 RSD
Dodaj u korpu

Slični članci

26.
Dec.
Hajde da se igramo!
Na šta sve treba obratiti pažnju prilikom kupovine dečje zimske odeće i obuće?
07.
Jun.
Hajde da se igramo!
Kada imamo devojčicu i kažemo igračke, lutke su prvo što nam pada na pamet i što kupujemo.
10.
Oct.
Hajde da se igramo!
Koje su igračke idealne za psihofizički razvoj male dece?
09.
Nov.
Hajde da se igramo!
Kroz igru, deca stiču i razvijaju različe sposobnosti.
09.
Aug.
Hajde da se igramo!
Sada je i to moguće!